Wie ben ik
proactief
Ik ben een proactieve verbeteraar. Ik blijf niet achter het bureau zitten. Elke klus begint op de werkvloer. Goed luisteren naar de medewerkers, de juiste vragen stellen, zien hoe werkprocessen lopen, opsnuiven hoe de sfeer is en voelen hoe de verhoudingen liggen. Na een korte inventarisatie borrelen de oplossingen op en kan het verandertraject samen met u en uw medewerkers worden ingeslagen.
no nonsens
Ik hou van een no nonsens aanpak en ga volgens een vast stramien te werk. Dat begint met een goede analyse. Ik stel vast wat de problemen zijn, bedenk oplossingen en implementeer deze in de onderneming. Hierbij is een hoofdrol weggelegd voor samenwerking met en tussen de medewerkers, de directie, financiers en andere stakeholders.
mensenmens
Een onderneming is mensenwerk. Ik ben een mensenmens. Een verandertraject doe je met z’n allen; om het te laten slagen is het uiterst belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dat voor elkaar krijgen is een kunst. Communicatie is hierbij de sleutel tot succes. Mijn kracht is dat ik ieders taal spreek en iedereen in het proces meekrijg: van directie tot medewerkers, van klanten tot leveranciers en van financiers tot aandeelhouders.
stressongevoelig
Ik ben gewend om in gespannen omstandigheden de leiding op me te nemen en veranderingen aan te brengen. Met als doel het bedrijf gezond te maken en de continuïteit te waarborgen. Soms moet ik daarbij impopulaire beslissingen nemen en uitvoeren. Dat hoort erbij. Ik schroom niet om tegenwerkers te identificeren en op hun gedrag aan te spreken. Dat wekt soms weerstand op. Ik kan daar goed mee omgaan.
financieel inzicht
Hoe je het ook wendt of keert: veranderingen kosten geld. Een goed financieel inzicht is onontbeerlijk. Dankzij mijn achtergrond in de financiële wereld ken ik de weg naar extra liquide middelen. Denk hierbij aan een strak werkkapitaal beheer, het verkopen van een bedrijfsonderdeel, het aantrekken van extra aandelenkapitaal, het regelen van een extra financiering… er zijn legio mogelijkheden om aan de benodigde liquiditeiten te komen.
commercieel
Bij een nieuwe opdracht kijk ik niet alleen naar binnen, maar ook naar buiten. Wat doet de markt? Wat willen de klanten? Wat willen de toeleveranciers? Vaak moeten oplossingen ook extern gevonden worden. Commercieel denken, creatief denken, out-of-the-box denken brengt je dan verder. Dat kunt u gerust aan mij overlaten. Of het nou gaat om het aanboren van nieuwe markten, het vinden van nieuwe afzetgebieden, het zoeken van samenwerking of productinnovaties… ik heb er ruime ervaring mee.
unieke combinatie
Ik heb ruime ervaring in het bankwezen, met name op het gebied van bijzonder beheer. Daarnaast heb ik jarenlange ervaring in het bedrijfsleven, als accountmanager, leidinggevende, eindverantwoordelijke én als adviseur. Die combinatie is uniek en kent veel voordelen. Ik weet hoe banken denken, waarmee u uw voordeel kunt doen.